Defi Suomi #092: Defin kasvupotentiaali osa 3, GMX X4 ja synteettiset tokenit, SpookySwap v2, CVX-dashboard, TWAMM
Defin kasvupotentiaali osa 3: pelaajat
Olen aiemmissa uutiskirjeissä hahmotellut seuraavan defikasvumarkkinan ajureita stable coineista real-world assetteihin ja mobiiliin. Kolmas potentiaalinen defin kasvua tukeva markkina on pelaajat. Samoin kuin NFT:t toivat kryptojen pariin keräämisestä ja digitaalisesta omistamisesta sekä luovuudesta kiinnostuneita käyttäjiä, uskon, että pelaajilla tulee olemaan tulevaisuudessa myös merkittävä rooli kryptomarkkinan kasvussa.
Mutta miten pelaajat vaikuttaisivat defiin? Heidän eräs vahvimmista ominaisuuksista on kyky käyttää uutta teknologiaa. Pelaajat ovat tottuneet selvittämään jo pelien ja tietokoneiden asennuksen yhteydessä netin avulla miten ongelmalliset tilanteet pitää ratkaista. Tämä auttaa selainlompakoiden asennuksessa ja eri defipalveluiden käyttölogiikan ymmärtämisessä. Tällä hetkellä olemme vielä hyvin kaukana siitä, että tavallisen sunnuntaisijoittajan voi päästää vapaaksi defin villiin maailmaan. Voin kuvitella kymmeniä eri tapoja menettää varansa, jos ei ymmärrä mitä on tekemässä.
Teknologia ja käyttökokemus (UX) on eräs defin ja kryptomarkkinan tärkeimmistä ratkaistavista ongelmista. Defin käytöstä pitää tehdä yhtä helppoa tai helpompaa kuin verkkopankin käyttämisen. Haasteena tässä on defin ja kryptoteknologioiden lukuisat eri riskit, joita käyttäjän on hyvä ymmärtää ottavansa palveluita käytettäessä. Kyse ei ole vain teknologisista tai tietoturvariskeistä, vaan myös reguloimattoman markkinan mukanaan tuomista lieveilmiöistä, kuten vaikkapa rug pulleista ja sosiaalisista huijauksista. Pelaajat ovat tyypillisesti näihin tottuneet, joten heille riittää kun kertoo mitä asioita pitää ottaa huomioon defin käytön yhteydessä.
Toinen pelaajien defin kannalta tärkeä piirre on kilpailuhalu. Defi ja sijoittaminen yleisesti on jossain määrin kilpailua itseä (oman salkun kehitys) ja muita vastaan (sijoitustilaisuudet). Defissä tulokset voivat olla merkittäviä ja tämä ruokkii pelaajien voiton halua. 5 % osinkoa ei tarvitse odottaa vuoden verran, vaan tuottoja saa päivittäin. Sijoituksia voi tehdä kellon ympäri ja sosiaaliset yhteisöt ovat hyvin aktiivisia perinteiseen sijoittamiseen verrattuna.
En kuitenkaan itse jaksa uskoa play-to-earn -markkinan maailmanvalloitukseen, sillä se sotkee kaksi keskenään ristiriitaista asiaa: pelaamisen, jota tehdään ilman tavoitteita (aktiviteetin itsensä takia, kuten vaikkapa musiikin kuuntelua) ja rahan ansaitsemisen. Tämä tekee aiemmin hauskasta vapaa-ajan harrastuksesta työtä. Play-and-earn voi olla potentiaalisempi trendi, jossa pelin rinnalla voi vaikkapa myydä ansaitsemiaan peliesineitä tai rakentamiaan tilejä. Tällöin rahan ansainta ei ole pelaamisen keskiössä. Mutta pelaajien pitää myös elää, joten tämän johdosta näkisin heille kohdistetun markkinoinnin ja defipalvelut hyvänä tilaisuutena hakea uutta yleisöä defin pariin. Tällä hetkellä defi koostuu pitkälti toisiaan vastaan taistelevista sijoittajista, jotka uskovat defiin pitkällä tähtäimellä. Satunnaiset sunnuntaisijoittajat ovat poistuneet markkinoilta jo monta kuukautta sitten.
GMX X4 ja synteettiset tokenit
- GMX on tuomassa markkinoille omia synteettisiä tokeneita kasvattamaan ja monipuolistamaan sijoittajien treidausmahdollisuuksia. Alla muutamia defisijoittajan näkökulmasta olennaisia uudistuksia, jotka tarjoavat uusia sijoitusmahdollisuuksia.
- Synteettiset assetit ovat muiden kryptotokeneiden hintaan sidottuja rinnakkaistokeneita, joiden hintafiidinä toimii tyypillisesti ulkopuolinen oraakkelipalvelu. GMX:n oraakkelina toimii markkinajohtaja eli Chainlink.